Намаляването на съотношението увеличава скоростта на горния край - Увеличаването на съотношението увеличава ускорението и мощността на долния край.
Ако увеличиш предния двойно и задния също двойно - нищо няма да се промени. (Освен тежестта на пиньоните, което ще ти прави по- непъргав мотора)
ЗЪБАЦ и
Колкото повече увеличаваш съотношението брой зъби на заден пиньон =Z върху брой зъби на преден пиньон =P (съотношение Z/P) , толкова повече ти се вдига мощността на задното колело и толкова ти се намалява скоростта.
Ако имаш преден пиньон P = 20 зъба
заден пиньон Z= 40
мотора ти на еди-какви-си обороти и предавка вдига V=120км/ч
и има мощност на задното колело M=60 коня
Z/P = 40/20 = 2 = Staro
- Ако увеличиш задния пиньон с 10, тогава
Z/P = 2.5 = Novo
K = (Novo - Staro) / Staro = 0.5/2 = 1/4 (за това К можеш да си мислиш като за коефициент на скъсяване на предавките)
С др. думи увеличаваш съотношението Z/P точно К=1/4 пъти (не се бъркай с 10/40 зъба = 1/4). И тогава:
Мощността ще стане по- голяма с 1/4
M = M + M*K
= 60 + 60*(1/4) = 60 + 15 = 75
Максималната ти скорост ще стане по-малка с 1/4
V = V - V*K
= 120 - 120*(1/4) = 120 - 30 = 90
ГРУБО КАЗАНО
По тоя начин можеш да си смяташ колко да пипнеш задния пиньон.
За предния е същото, само че тогава К ще е <0
Пример - увеличаваш предния пиньон с 10 зъба
Z/P = 40/30 = 4/3
K = (Novo - Staro) / Staro = (4/3 - 2)/ 2 = -1/3
M= M + M*K = 60 - 20 = 40
V= V - V*K = 120 + 40 = 160
...мисля, че тука е мястото да спомена, че ако вземеш примерно V = 24 km/h (примерно толкова ти вдига на втора на еди какви си обороти),
ако сложиш 10 зъба отзад, то тогава на същите обороти и предавка ще вдига 18 км/ч - което го прави по- добър за траялски елементи, защото му скъсява скоростите с коефициент К. Ако пък му сложиш 10 зъба отпред - ще вдига 32 (скъсяваш скоростите с -1/3, което означава, че ги удължаваш с 1/3).
http://www.jtsprockets.com/
https://www.gearingcommander.com/