Стъпки към правилният завой без Шон Пен
Стъпка 1: Сменете положението на върховете на обувката
Не е важно, какъв тип мотоциклет карате, има ли той стъпенки или е с площадки за краката, клиренса става критичен при нарастването на скоростта. Ако закачите обувката в земята в завой, ударът може да бъде толкова силен, че вие да паднете, Затова преди завой поставете на стъпенките носовете на вашите обувки (може само на вътрешният крак).
Стъпка 2: Преместете тялото
Стабилността на окачването в завой е залог за стабилност на мотоциклета. Затова е нужно да заемете поза за завой докато все още се движите направо, и окачването леко ще се справи с преместването на вашето тегло. Важно правило - дръжте оста на тялото си вътрешно спрямо оста на мотоциклета. Не е важно, на 3 или 30 сантиметра главното е навътре и величината му да не се изменя по време на завоя. Тоест, ако сте се преместили на една педя, дръжте тази педя независимо от ъгъла на наклон и се върнете в изходно положение само тогава когато байка се изправи. Освен това, при преместване на тялото навътре към завоя и с пуснато коляно, съпротивлението на въздуха създава допълнителен момент помагащ на мотоциклета да влезе в завоя.
Стъпка 3: Бутнете от себе си външната ръкховатка на кормилото
Щом сте заели позиция за завой, мотоциклетът започва да пада в посоката на завоя. За да не става това – бутнете от себе си външната ръкохватка на кормилото. В този момент мотоциклета изглежда твърде странно, защото е наклонен навън от завоя, а се движи направо. Всъщност, наклона компенсира силата на тежестта, която се стреми да ви събори на земята, след прехвърлянето на тежестта ви.
Стъпка 4. Определете си точка за вход.
Щом се заели поза за завой, вие трябва бързо да си определите точка за вход. По време на тренировки може да я отбележите с конус. На пътя това може да бъде процеп на асфалта, камък, дърво или просто въображаема точка. Най-добре е да избирате такава точка, която бихте могли да чувствате къде е, даже и да не гледате към нея.
Стъпка 5: Гледайте през завоя
След избора на точка на вход гледайте през завоя колкото може по-надалеч, за да може по рано да определите точка на изход. Ако конфигурацията на завоя не дава възможност да видите точка за изход, гледайте колкото може по-далече, постоянно премествайки поглед.
Стъпка 6: Не натискайте на външната ръкохватка на кормилото
В точката на вход отслабете натиска на външната ръкохватка на кормилото. Силата на тежестта и вашето преместено към вътрешността на завоя тяло ще продължат да помагат да накланяте мотоциклета в завой.
Стъпка 7: Бутайте от себе си вътрешната ръкохватка на кормилото
В момента, когато прекратите натиска на външната ръкохватка, започнете да бутате от себе си вътрешната, докато не достигнете желания ъгъл на наклон. Най-главното – правете това бързо, но плавно.
В наклон използвайте само вътрешната ръка за корекция на курса, като при необходимост бутате или дърпате ръкохватката. Това е нужно, за да не се борят ръцете една с друга за контрол над мотоциклета. Позволете му сам да стабилизира наклона, благодарение на жироскопният ефект и геометрията на шасито. Вероятността, че вашите дозавивания ще дестабилизират мотоциклета, е много по-малка при използването на една ръка. Колкото и да е странно завиването с две ръце изисква повече усилия за поддържане на зададения радиус. Разбира се, трябва да държите кормилото с двете ръце, просто за всеки случай. Ако карате спортен байк, сложете външната ръка на резервоара. Това ще позволи да я отпуснете още повече, а вие ще бъдете уверен, че тя не се опитва да завива. На туристически мотоциклети, както и на круизъри, лакътя на външната ръка трябва да е насочен надолу, а раменните мускули да са напълно отпуснати.
ВНИМАНИЕ: Когато изпълнявате тази стъпка за първи път, убедете се, че докрая на вътрешността на завоя има достатъчно място. Ефективността е толкова висока, че най-вероятно ще завиете по-остро, отколкото сте планирали.
СТЪПКА 8.
Щом окачването в завоя се успокои, веднага добавете газ. Колкото по-рано и по-плавно го направите, толкова по-добре. Началното движение на китката е най-критичният момент. ПОМНЕТЕ, че подаването на газ в завой се ограничава от ъгъла на наклон. Колкото е по-голям ъгъла, толкова по-малко газ може да се добавя. И обратно. Прекаляването с газта води до подхлъзване на задното колело. Добавянето на газ заедно с едновременно изправяне на тялото на изхода намалява усилието на кормилото.
СТЪПКА 9. Бутайте външната ръкохватка.
На изхода си помагайте с контразавиване в обратна посока. Бутайте от себе си външната ръкохватка или дърпайте към себе си вътрешната. Следете по време на контразавиването да се променя положението на оста на вашето тяло.
СТЪПКА 10. Върнете се в изходно положение
.
Повечето водачи бързат на изхода да заемат изходно положение. По-добре е да почакате докато мотоциклета не се изправи напълно или почти напълно. Особенно важно е това при изход с интензивно ускорение. Окачването и така работи на предела си, по-добре е да не го натоварвате още и с преместване на теглото.
Курсове за мотор Категория А, А1, А2, Шофьорски курс категория А+